Sunday, May 6, 2012

PERCAYA DIRI




1. Pernah kah kita dengar keluhan-keluhan berupa seperti ini,
"dah aku tak boleh buat benda ni, nak buat macam mane, bidang aku kat tempat lain kot...",
pastu pegi la ke bidang lain...
"ni pun aku dakleh buat jugak, aku kelebihan kat tempat lain kot",
pastu pegi la lagi ke bidang lain lagi...
"pun dak leh jugok",
pastu pastu pastu...

dan begitulah seterus dan seterusnya....

2. Kawan, kelemahan diri ini bukan nya bermaksud untuk dijadikan sebagai tiket untuk kita terus tak perform dalam suatu2 bidang, tapi sebagai satu post morterm untuk diri kita perbetul dan dan berusaha untuk jadi lebih baik dan mengatasi sesuatu yang kita rase kita kurang mahir tu, bukannya alasan utk berlepas tangan.

3. Ramai manusia yang berfikiran sebegitu, dengan secarik 'forecast' yang berbunyi, "untuk sekarang ini sahaja mungkin yang termampu", atau pun, "belum masanya lagi", ataupun, "nanti dah beso nanti aku buat la" dan berbagai lagi forecast yang kita khuatir semuanya adalah retorik belaka. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

4. Ya, benar dari segi persediaan mental untuk masa hadapan. Namun, harus kita sedar, bahawa kita pada masa hadapan adalah kita pada hari ini. Sekurangnya apabila kita meletakkan usaha itu yang beroborkan keyakinan bahawa kita boleh buat, maka yang kita forecast kan pada masa hadapan itu barangkali bakal menjadi hasil yang paling menjadi, walau terlihat kurangnya kualiti hasil usaha pada masa kini.

5. Ayuh kawan, kurangkanlah menebar kelemahan diri di atmosfera bumi, bairlah angin yang berlanggar, bukan awan yang disapa, biarlah kaki yang terpijak, bukannya tanah yang digembur, biarlah pokok yang bergoyang, bukan mesin yang mencincang.

6. Tinggalkan keluhan itu sebagai satu memori kedangkalan, cipta kata semangat melalui apa yang kau panggil Qur'an, kau kena yakin kau mampu lakukan, bukankah Dia sudah pesan, siapa usaha dia berjaya? Lihat lebih ke dalam apa yang kurang dalam usaha diri kita, bukan nya melihat apa yang kurang diri kita.

7. Kurang diri itu anugerah tuhan, kurang usaha diri itu petanda kau perlu lawan setan!

8. Usaha!


No comments:

Post a Comment