Sunday, May 13, 2012

DESAKAN PERKASA



1. Ada dua golongan manusia yang menyambut takallif suruhan sebagai hamba-Nya di muka bumi ini.

2. Ada yang melakukan semata-mata iman dan islamnya dia, ada pula yang melakukan kerana berbagai jenis desakan yang berteman kefahaman.

3. Ya! kefahaman, yang lebih, tentang mengapa dia perlu sentiasa menyegarkan islam dalam dirinya, memperkasakan iman sebagai bukti kejelasan pengabadiannya.

4. Desakan memperkasa diri yang berasaskan kefahaman ini datang dalam berbagai rupa, yang aku fahami terbahagi kepada tiga macam desakan. Takut, harap dan cinta.

5. Bagaimana pula? Melalui rasa takut, penaruhan harapan, dan juga usaha memikat yang ditonjolkan tatkala menunggu balasan cinta, bakal menjadikan segala keringat yang diperah itu berasaskan kefahaman tentang menyeluruh nya pentarbiyahan sistem kehidupan.

6. Coretan ini adalah tips, kepada satu resipi masakan, supaya bukan sekadar enak dipandang  namun berselera dihadam. Yang datangnya melalui kefahaman, bagaimana nasi itu ditanak sempurna, melalui lebih kurang, banyak sikit, sukatan air yang harus dicari digali, diangkut dari perigi. Terlalu banyak usaha yang perlu diberikan, untuk sebutir nasi yang diibarat sebagai peluh petani.

7. Umpama gembala yang takut cemeti, terus berusaha menurut suruhan jeritan sang pengembala. Kita berupa gembala yang menjadi takut akan segala larangan dan ancaman yang digaris pandukan, melakukan apa yang disuruh, meninggal apa yang dilarang, lakasana pemerkasaan taqwa, terhadap Dia Yang Maha Esa.

8. Umpama penganjur yang berharap-harap, meneroka segala kebaikan dan menanggung segala kepayahan kerana yakinnya akan hasil dan ganjaran, berupa ringgit jualan tiket, mesej satu yang berbalas empat kebaikan, dari penonton kepada penganjur yang tagihan akhir hanya diharap kepada penguasa. Kita yang menjadi bersungguh seperti penganjur kerana yakinnya akan ganran dan balasan yang telah Allah janjikan, melalui jalan perdagangan, dagang bergajikan penghindaran azab yang pedih, menjadi penguat peyakin pendirian.

9. Umpama cinta dan kasih sayang yang menjadi arusan pelayar. Sang pelayar yang sudah pun mengenal pasti destinasi, mengerah keringat sehingga sengal sendinya, semata-mata menambahkan kayuhan, melawan derasan arus, demi menuju destinasi yang terbuku. Kita yang secara tiba-tiba meletakkan gunungan usaha, berikhtiar bermacam cara, untuk membuktikan cinta melampirkan betapa kasihnya kita terhadap sang pencipta.

10. Lengkap!!! Desakan takut yang mengwaspada, desakan harap yang meyakinkan kita, malah desakan cinta yang melipatgandakan usaha bukti kesetiaan kita.

11. Idea asal Dr. Sa'id Ramadhan al-Buti, diulas panjang digoreng hangit pula oleh aku, maaf andai tersalah dan mohon dikoreksi pasca-terperasan kan kesalahan.

12. Tajuk entri seolah mengundang bacaan Ibrahim Ali, maaf! Aku tak serasi dengan dia.



2 comments: