Sunday, May 13, 2012

HUDUD PASCA MERDEKA?



1. Baru-baru ni aku terbaca akhbar milik kerajaan yang pembacanya seantero Malaysia. Akhbar yang pro kerajaan dan sentiasa mengeluarkan kenyataan senget sebelah. Namun masih mengaku sebagai yang paling relevan memperjuangkan suara demokrasi. Makin dibaca, makin hairan dan meloya.

2. Kali ini isunya masih dalam kelongsong peluru yang sama, seperti sudah tidak ada model senjata yang lebih tinggi teknologi. Teknologi yang membuka minda membuka hati, setelah tersedar teknologi yang lama itu sudahlayak dilabel kuno dan hanya menyesatkan peluru semata-mata. Isu perjuangan islam berkenaan hudud dan akibatnya kepada bukan/belum muslim.

3. Yang aku mahu goreskan di sini, bukan lah berkenaan kefahaman si pengerusi DAP, Karpal Singh itu. Dia tu memanglah bukan islam, yang dia faham, barangkali satu per seribu yang kita orang islam faham. Dia melatah, dia menggugah, biarkan lah dia.

4. Dah tu, apa yang harus kau lakukan? Isu hudud yang sudah sekian lama terpaut sebagai His order ini, sudah seterang-terangnya perangkaan untuk umat islam! Mengapa harus dimainkan isu sebegitu? Dikhabarkan seolah-olah sang wartawan juga langsung tidak tahu berkenaan hudud itu! Kalau tak tahu, jangan menulis, ini etika kewartawanan yang hidangannya dihidu ditelan oleh 28 juta rakyat Malaysia. Haruslah diteliti betul2.

5. Sudahlah kawan bukan/belum Islam itu tidak mengerti, lagi dimainkan isu ini. Kesannya? Dengan melayu-melayu 'sempit' yang kononnya dah agama dengan puasa dan solat 5 waktu ini juga turut terpunah ranah rindu dan yakin mereka terhadap undang-undang penjamin keamanan versi biah islam.

6. Kan bagus kalau diterangkan begini, " Hai Karpal, apa yang TG Hadi kata tu, kau tak perlu risau, walau aku berlainan partai politiku dengan engkau, tapi aku Islam, dan kenyataannya itu hanyalah untuk Islam, apa kau perlu risau?", macam-macam!

7. Nasihat aku buat pergerakan politik di Malaysia, kau mainlah apa isu yang dimahukan sekali pun, kau tembak lah apa-apa sekali pun, demi kau nak menang, nak jatuhkan lawan kau. Dengan syarat! Apa yang kau nak main tu tak pihak hukum Tuhan, apa yang kau tembak tu bukan agama kau sendiri, apa yang kau sandarkan untuk kemenangan itu haruslah untuk another kemenangan, kemenangan di akhirat pula. Disandarkan kepada nak tegakkan keadilan, menjatuhkan taghut! Bukan menyambung penguasaan pangkat dan harta, untuk suapan kroni mahupun shopping si isteri!

8. Aku bukan penyokong mana-mana parti politik, aku nutral. Namun harus diingati, nutral engaku atau aku ini, haruslah neutral yang kritikal, bukan neutral yang lalang! Mana yang menang walau dengan kekotoran, di situlah medan perjuangan engkau.

9. Akhir kata, hudud ini tidak ada bezanya dari dulu hingga sekarang. Yang berubah hanyalah persekitaran, hukum tetap asal selagi tidak ada maslahah lain yang lebih membara. Adakah kerana kita sudah merdeka, rakyat pula bercampur berbilang kaum, yang islam jadi 'macam' islam, yang bukan islam bertambah menjadi-jadi 'macam islam', adakah bermakna HUDUD ini lain terus perangkaannya? Sudah langsung tidak perlu diambil kira?

10. Bak kata His Majesty of Brunei in enforcing Islamic law, "Who are we to wait?".

11. Renung-renungkan dan selamat beramal~



No comments:

Post a Comment