Friday, June 17, 2011

Malaysia Kena Hack ?



Malaysia kena hack?

hurmmm, susulan dengan tindakan kerajaan menyekat beberapa laman web download / upload ni, ramai yang tidak berpuas hati dengan kerajaan. WOW, dahsyat sungguh. Bagi aku, ada beberapa perkara yang perlu kita ambil kira.


Memang murni usaha kerajaan ni dari segi menyekat daripada berleluasanya gejala-gejala perkongsian software2 / video2 atau apa-apa je lah yang pirate ni.
Namun, ade beberapa perkara yang perlu di clarify kan semula oleh pihak kerajaan seterang-terangnya kepada rakyat Malaysia terutamanya puak-puak Hackers dan Crackers ni.

Pertama, antara yang sering dipersoalkan adalah, Mengapa laman web berunsur PORNOGRAFI tidak pula disekat oleh pihak kerajaan? Sedangkan laman-laman sebegini lah yang menrosakkan golongan-golongan remaja seterusnya menyumbang kepada masalah gejala sosial yang semakin meruncing pada zaman siber ni.


Kedua, pengguna-pengguna yang suka mendownload ni kebanyakan nya menggunakan modem wireless, seperti UniFi dan sebagainya, jadi makin jadi tidak berbaloi pulak untuk dorang bayar mahal-mahal tapi boleh akses FB, gmail dsb sahaja. sedangkan hi-speed device ni sebenarnya untuk dorang download dengan laju. Bayar mahal2 pun dah xde bezanya, haihhh, sian dorang...kui3...

Ketiga, ermm, lu pikir lah sendiri!! heheh, sebagai rakyat yang prihatin, tambah2 plak golongan mahasiswa, sepatutnya kita jadi check and balance kepada negara. Kalau rasa ada yang salah dan x betul tu, tegur2 lah mana yang patut. Bukannya nak belah mane2 pihak atau parti politik, tapi ini soal integriti, intelektualiti dan common sense sebagai rakyat yang prihatin.

p/s = puak2 hacker dan cracker la yang paling marah ni sampai habis kerajaan punye website kene hack...yang website secutiry tahap dewa pun kene hack jugak, heheh....maloi2...


boleh rujuk link ni --> http://mydragonforce.wordpress.com/

2 comments:

  1. Sangat2x bersetuju dengan Raja & kuda..

    ReplyDelete
  2. seb bek rajadankuda ni x kene hack...erm, madi2mudamudi kene x agak2 nye? heheh...

    ReplyDelete