Wednesday, August 26, 2009

RAMADHAN ya RAMADHAN....bulan segala kebaikan... =]

Assalamualikum….

Lame benar rase nye x update blog nih. Pejam celik pejam celik sedar2 rupe2 nye kite2 nih sume2 nih dah pun be jumpe2 balik dgn penghulu segale2 bulan2 yakni bulan RAMADHAN al-Mubarak, bulan yang penuh dengan barakah, bulan kite menanam benih2 keibadatan yang akan kite semai hasilnye diwaktu bulan kemenangan kelak yakni bulan SYAWAL….

Becakap pasal blan ramadhan nih aku (xpe ek pkai aku…) nak kongsi se sikit se bnyk ilmu yang aku dapat setelah dikongsikan oleh orang2 lain kepade aku yang aku rase perlu untuk dikongsikan dengan orang lain. Semoge kite sume same2 mendapat keberkatan dari usahe aku yang x seberape nih…yela, itulah kite yang bername muslim becorak mujahid bertopeng islam berselindung iman di dalam,ceh,hehe….

Yang pertame aku bace/dengar/belajar…
Sume2 setan2 yang ade diikat serta dibelenggu pastu pintu2 nerake sume ditutup dan pintu2 sorga dibuke…

Bukti/rujukan…
Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-


Penghayatan nye….
Setan sume dah xde lg dah….so, kalu kite lambat2kan semayang tu bkan nye setan yang tarik kite…kalu kite dok ngumpat2 orang tu bkan nye setan yang sapu ‘gincu x puas hati’ kat mulut kite…kalu kite menipu tu bkan nye setan yang membelitkan fakta dalam otak kite…kalu kite mencurik tu bkan nye setan yang dok ketuk2 tgn kite suruh gi mencurik….kalu kite dok dedah2 aurat tu bkan nye setan yang selak2 baju kite…dan kalu kite ponteng pose tu bkan setan yang gode kite tapi nafsu kite yang dah lame kite latih dok ikut ajaran sesat setan laknatullah tu…Nauzubillah…tyme setan dah xde nilah kite nak nilai balik diri kite ni mcm mner, kalu blan2 lain kite buat dose asyik dok salah kan setan je tp kalau bulan RAMADHAN ni pun same je nak bwat ape…so,amiklah kesempatan dibulan RAMADHAN ni untuk menambah amal ibadat2 sunat serta mengkonkrit kan lg amalan2 yang wajib…smoge RAMADHAN kali ini menjadik titik noktah dose2 kite dan permulaan baru yg sempurna yg kekal abadi bg memutik bunga2 pahale kurniaan illahi…..

Yang kedue aku bace/dengar/belajar…
Kalu kite betul2 ikhlas dan penuh keimanan dlm pose kite akan diampunkan dose2 kite yg dulu2…ataupun yang telah lalu,Subhanallah…

Bukti/rujukan…..
Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi

Penghayatan nye….
Aku, korang dan sume2 diorang yang dah lame hidup kat ats muke bumi ni dah bnyk sgt dah buat dose….kite bkan lagi bayi mcm dulu2…kite penah je diibaratkan seperti kain putih yang suci bersih tanpe setitik pun noda2 hitam…tp tu citer dulu, citer wktu mak2 kite bertarung dengan kesakitan demi melahirkan kite ke muke bumi ni dulu…
Tp skrg????dah terlalu bnyk nikmat mase yang kite rasai yang sepatut nye kite penuhkan dgn perkare2 kebaikan….tp yakin ke kite ni dah cukup baik sgt dah, mcm2 dose dah yg kite dah buat,(aku terutame nye,isk2) same ade yang kite sedar ataupun x sedar, MasyaAllah….

So, dibulan yang nabi sendiri dah kate dose2 aku, korang dan diorang2 yang dah betimbun ni akan diampunkan mcm tu je kalu kite be pose dgn penuh keikhlasan dan keimanan, marilah kite sume cne mncapai keikhlasan dan keimanan tuh…oh tuhan, berikan lah aku yang lalai serta selalu tekadang x ikhlas dlam membuat suatu pekerjaan nih berubah dlm bulan RAMADHAN nih…aminnn…

Rase nye setakat tu jelah dulu ntok kali nih, tulis pnjang2 sgt nntp ayah plak org nak bace,hehe…bajet orang nak bace je blog aku nih….
So, secare tuntasnye...sebagai pesanan terakhir aku buat diri aku dan jugak korang2 yang sanggup mencemar duli dengan melawat/singgah/nengok2/tenung2 blog aku yang x seberape nih, berpuase lah kite sume dgn pemuh keimanan dan keikhlasan seolah2 RAMADHAN kali ni umpame yang terakhir buat diri kite….puase jgn hanye diperut tp jug e di mulut, hati, tingkah laku, mate DLL….

lg satu perkongsian...
dan kalau engkau rase kau lapar waktu puase di bulan ramadhan, ingatlah engkau ramai lagi yang lebih kebuluran tnpa makanan pd setiap bulan...

korang judge lah sendiri gambar nih...fikir,tenungkan,bayangkan serta muhasabah diri...







Akhir kalam,

.::SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASE::.
Salam RAMADHAN…..

No comments:

Post a Comment