Monday, July 6, 2009

PENgEnaLaN…iNTrO…anAlOgI rAjAdan KuDA…………


Assalamualikum w.b.t……
Pada hari ini iaitu hari khamis bertarikh 2 julai 2009, saya telah memberanikan diri untuk mencuba menceburkan diri di dalam sesuatu yang teramat2 baru bagi diri saya yang siuman ini. Apa die??? Menjadi seorang penulis blog (atau bahase feymes nye,BLOGGER) yang membincangkan tentang ntahhapahapantah….hehe,sebenarnye saye pun tak tau lagi macm maner nak terang kan ape isi kandungan yang bakal saye suntik dalam blog saye ini kerane saye pun masih terpinga2 mencari idea berkenaan ape yang saye nak hidangkan kepade pemikir2 kat seluruh Malaysia ini yang mempunyai kebolehan mengakses internet pade bile2 mase dan di mane2 jua untuk meluangkan mase mendengar idea yang ingin saye kongsikan di dalam blog RAJADANKUDA ini.
Sebagai seorang penulis blog yang baru, ingin saye mintak maap awal2 kepade semue pembace kerane bahase rojak yang saye pilih untuk digunakan dalam blog ini. Hal ini demikian kerana saye ingin mencuba seboleh2nye untuk membuatkan para pembace dapat menilai buah fikiran saye ini dengan membace dengan se relaks2 yang mungkin. Almaklumlah,blog yang diusahakan oleh blogger hingusan macam saye ni sape la yang rajin nak layar kan…isy2… sehubungan dengan itu, elok lah saye perkenalkan diri saye sebagai MATHINGUS…. Apsal plak?? Hal ini kerane pade saye hingus ini sering dilihat ber gantung2an pade mereka yang berumur dalam lingkungan 0 hingga 10 tahun (ni kalau adik saye la ). Justeru itu,mereka ini disinonimkan dengan sesuatu yang masih segar dan baru lagi. Itu lah yang saye cube gambarkan tentang diri saye di awal pembabitan didalam penulisan blog ini.

Cukup lah rase nye untuk saye mempeerkenal kan diri saye. Sekarang, ingin saye menyelitkan sedikit isi kandugan blog saye ini disamping pengenalan diri saye ini. RAJADANKUDA… mengape?? Alas an saye memilih RJADANKUDA ini adalah untuk memberikann gambaran awal tentang idea kandungan dalam buah2 fikiran saye yang telah saye petik untuk dikongsi bersame.
Semua nye bermula pade pertengahan bulan 4 yang lalu apabila saye meminjam external hard disk milik rakan saye. Pade mule nye hajat saye hanyelah untuk copy cerita My Boss My Hero je…(layan ar cerite ni,best wooo, x nyesal tengok)….tengah dok2 explore hard disk tu, baru la saye ter perasan yang member saye sorang ni jenis yng suke menyimpan movie….bkan movie je,drama jepun,drama korea,siri anime dan macam2 lagi. Senang cite, sume die ade lah. Lepas tu ape lagi, saye pun copy lah banyak2 cerite yang best2 yang die ade. Maka, saye pun copy lah cerite Bleach sekali. Dari episode satu sampai lah episode 201 die ade. Pade mase yang same,saye ni ade la dengar2 cerita ade member , senior, sedare dan ramai lagi tulis blog. Jadi, saye pun timbul minat jugak dengan penggunaan blog untuk berkongsi idea tanpa had dengan orang lain ni(ceh….xnak skema plak ayat).
Sampai lah pade bebrape minggu yang lepas,setelah tengok cerite bleach tu sampai ke episode yang ke 132(lebih kurang la) saye tertarik dengan dialog antare ichigo(watak utama dalam cite bleach) dengan die punye hollow(hantu dalam badan die la tu kot)… Ianya berkenaan antare raja dengan kuda beliau…kalau nak faham lebih lanjut tentang cerita tu sendiri,tengok lah ye,hehe…saye akan justifikkasi kan dialog mereka dengan lebih simple sikit…

Si hollow berkate kepade ichigo, “kau tahu x apa beza antara raja dan kuda tunggangan nye???”
Ichigo buat muke selamber….tak tau la maksud nye tu…
Si hollow menyambung,”raje dan kude mempunyai persamaan,kekuatan dan kuasa….tapi mengape raja yang mengarah sedangkan kuda membawe raje kemane sahaja mengikut arahan si raja???!!!!
“Ehhhh…” Si ichigo buat muka terkejut…..


Ha..itu serba sedikit pasal babak dalam cerita bleach tu….sekarang,justifikasinya…

Raja….seorang yang memegang posisi tertinggi di dalam sesuatu komuniti masyarakat di sesuatau tempat. Semua orang di kawasan tersebut menyatakan taat setia mereka kepade raja tersebut… tugas raja ini adalah memerintah Negara yang di ketuai nya serta memastikan Negara tersebut maju dengan meningkatkan taraf hidup rakyat yang bernaung dibawah nye yang juga merupakan penunjuk kekuasaan raja tersebut… kenape???xde rakyat…. Xde sokongan….. xde kekuatan….. xde kuase…. Maka berguling2 lah raje tersebut dek kerane tiade rakyat yang mengiktiraf kekuasaan nye di negare ter sebut.
Namun, walau pun tidak mendapat sokongan rakyat sepenuhnye, raje ini masih juge boleh berkuase sepenuh nye dengan ade nye sokongan dari pembesar2 yang memerintah negeri2 di bawah naungan nye… Bagaimana??? Senang je… kuase,wang, kemewahan, serta kesenangan hidup yang di berikan oleh raja kepade pembesar2 nye sudah cukup untuk menutup segale suare2 rungutan, penindasan, hak2 dan kebebasan yang cube di suare kan oleh rakyat nye sendiri…
So, boleh nampak tak??? Nampak ape??? Nampak begitu jelas nye kekuasaan yang dimiliki oleh seorang raje itu…tapi ini semua kebanyakan nye berlaku waktu zaman sebelum peradaban lagi puluhan dan ratusan tahun yang dahulu sebelum tamadun masih belum lagi terbina, sewaktu yamadun sedang terbina, dan juga sewaktu keruntuhan sesuatu tamadun. Tetapi, seolah2 ianye nak berulang balik kan?hehe… maaf,ini bukan berkenaan politik…seboleh2 nye saye elak dari membincang kan isu politik dalam blog saye ni. (raje yang saye ckp ni langsung xde kaitan dengan raja2 kat Malaysia ye…x pasal2 plak kene tahan kang,hehe…).
Seterusnye, kuda…. Kuda ni plak seperti yang sedia maklum telah wujud sejak zaman selepas dinasor pupus lagi (yang time batu meteor jatuh tu….ye je la…). Kuda ini juga telah dikenali sebagai binatang yang mempunyai tenaga yang amat kuat sehinggakan dijadikan sebagai binatang tunggangan sejak berabad lamanye dahulu. Sehinggakan kuase enjin sesebuah kenderaan diukur dengan menggunakan kuase seekor kuda sebagai perbandingan……penjual minyak urut pula menggunakan name kuda itu sendiri untuk menarik minat pembeli…kuda padi pula digunakan oleh orang desa untuk menarik pembajak padi, dan lain-lain lagi….ehem2…

So, pun dah terbukti jugak lah bahawa kuda ini merupakan seekor binatang yang mempunyai kekuatan luar biase yang juga amat fleksibel dalam kegunaan dan kelebihan nya sama ade kepade manusia dalam ketenteraan mahu pun penyaraan hidup sesebuah komuniti mahu pun individu itu sendiri.
Jadi sekarang, marilah kita ber same2 merungkai analogi di antara RAJA dan KUDA ini. Sekarang saye beri situasi, ade sebuah negare yang diperintah oleh seorang raje yang sangat bijak dalam strategi peperangan nye. Tanah jajahan nya begitu luas sekali oleh kerane sentiasa memenangi peperangan menentang musuh mereka. Namun, rahsia sebenar kejayaan mereka adalah kerana raja tersebut sendiri yang sentiase ber same2 menyertai peperangan tersebut. Hal ini memberikan semangat untuk berperang yang lebih tinggi kepade para tentera. Si Raja ini juga sentiase berade di barisan hadapan batalion tentera2 nye dan mengetuai serangan demi serangan yang dilakukan. Si Raja ini memeng digeruni musuh kerane kehandalan nye berlawan di atas kuda.
Okey, sekarang ni plak kite tumpukan pade si Raja dan kuda tunggangan nye sahaje. Si Raja ini amat lah lincah dan pantas di medan perang dengan bantuan kekuatan kuda tunggangan nya. Setiap musuh yang cuba menyerang nya dengan mudah di tumpaskan dek kerana gabungan kehandalan nya bermain pedang, strategi peperangan yang begitu rapi untuk menghimpit lawan dan juga kekuatan kuda nya sendiri.
Sebagai seekor binatang yang hanya bertindak mengikut kemampuan akal yang amat terhad, kuda ini menjadi bantuan yang amat berguna kepada si raja. Si kuda ini hanya lah mampu untuk bertindak menggunakan kekuatan dan kepantasan nya mengikut arahan si raja.
Dari segi kebijaksanaan, raja 1 – 0 kuda… dari segi kekuatan fizikal, kepantasan, raja 0-1 kuda….ni perbandingan yang dapat kita lihat antara si kuda dengan si raja. Namun, umum mengetahui bahawa akal dan kebijaksanaan lebih bernilai dari kekuatan se mata2. Justeru itulah, raja mendahului dalam situasi ini dan berupaya menggunakan si kuda sebagai alat tunggangan nya..
Namun,kate kan lah sekiranya tuhan yang maha berkuasa mengurniakan akal dan kecerdikan yang setanding dengan si raja kepada si kuda. Mahukah si kuda masih menuruti segala perintah si raja tadi??? Mengikut perkiraan, sekarang ini si kuda pula yang mendahului si raja dengan 2-1.

Dengan kuase pemikiran dan kekuatan nya,si kuda sudah bersedia unutuk meninggalkan si raja dan jika ia mahu si kuda ini juga boleh untuk merampas takhta daripada raja tersebut. Sebaliknya, si raja lah yang telah memasti kan kelangsungan hidup si kuda dengan memberi makan, tempat tinggal(bangsar kuda), dan makanminum kepade si kuda. Sanggup kah si kuda membelot dan mengkhianati tuan nya setelah lame hidup dan berjuang bersame2??? Haa….ini lah analogi raja dan kuda yng saye cube hurai dan kongsi kan bersame2. Analogi yang tiade kesudahan nye. Analogi yang bergantung kepade kesetiaan si kaude itu sendiri. Kesetiaan yang mula berubah setelah mendapat kebijaksanaan snag manusia, makhluk yang saling hidup aman dan juga berbunuhan, demi kepentingan dan kuase,pengaruh serta kesenangan di atas penindasan makhluk lain termasuk lah makhluk yang same spesies juga.

Jadi, seperti yang saye kata kan pade awal bicare tadi, pengenalan yang juge merupakan hasil penulisan saye yang pertame ini adalah bertujuan untuk menerangkan ambisi saye menulis blog ini. Senang kate, blog ini ada lah berkenaan dengan ape2 sahaje isu yang boleh dan wajar kite fikirkan. Isu kesenangan? kegembiraan? kejayaan? kesusahan? penindasan? kepentingan peribadi? ape je yang anda boleh fikirkan, itulah tujuan nye, ambisi saye menulis blog ini. Sekian sahaje dari saye untuk coretan pertame saye pade kali ini,salam………………….

adios…………….

7 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. uish~~~
    panjang sungguh pengenalan diri mu..
    ni rse nak lawan nih!! haha~

    ReplyDelete
  3. nie sape sbnrnye pemilik blog nie...?
    saye ter tarik la dgn pnulisan awk..
    kalu bole nk mngenali awk dgn lbih dkt lg...
    hmm..~

    ReplyDelete
  4. huit2..bru eh dlm blog2 ni..welcome2..rajin2 la bace blog akk k..btw nih sape ek?
    mcm xknal jeh..hehe~=]
    btw..thnks sudi jdi follower akk!=]=]=]

    ReplyDelete